Valinnainen tekstiilityö 8.-9. luokka

8lk 

KESKEISET SISÄLLÖT

Ompelu:
• erilaiset saumuriompeleet ja saumurin kotihuolto
• joustavasta materiaalista ompeleminen
Neulonta:
• kirjoneule
Kankaankudonta:
• kangaspuihin tutustuminen
• erilaiset sidokset
Erikoistekniikat

Valinnaisen tekstiilityön käynnistämme 8. luokan syksyllä tutustumalla saumurin käyttöön ja huoltoon. Harjoitustyönä ompelemme trikoosta yksilölliset pipot. Materiaalina käytämme joko kierrätysmateriaalia (esim. vanhoja sukkia, t-paitoja jne.) tai ylijäämäätilkkuja ja trikoopalasia, joista sommittelemme ensin itse kankaan, josta tuote valmistetaan.







Seuraavaksi on vuorossa kudontakurssi. Käymme syyslukukaudella opintovierailulla paikallisessa taitokeskuksessa, jossa ohjaaja Kaija-Liisa esittelee sekä meneillään olevaa näyttelyä että perehdyttää oppilaita kangaspuiden saloihin. Oppilaat pääsevät konkreettisesti näkemään, mitä kaikkea kangaspuilla voi tehdä ja kokeneemmat kutojat saavat käydä ohjatusti kutomassa erikoisemman tuotteen - sellaisen, johon meillä koulussa ei ole mahdollisuutta. Näin he voivat syventää kudontaosaamistaan. Aloitimme tämän yhteistyön  5-6 vuotta sitten, sillä meillä oli yhteinen tavoite - käsityöinnostuksen lisääminen sekä paikallisten käsityöharrastusmahdollisuuksien tietoon saattaminen. Toivottavasti olemme tässä tavoitteessa onnistuneet ja mahdollisimman moni saisi kudontakärpäsen pureman:)



Koulussa käytössämme on yhdet mattopuut ja kahdet poppanapuut, joista toisessa kudotaan perinteisempää poppanaa, toisessa kokeilemme kierrätyshenkisesti esim. vidoenauhan soveltumista kuteeksi.







Kudontakurssin rinnalla käynnistetään neulontakurssi. 7.luokalla on opeteltu suljettu neule ja nyt vuorossa on kirjoneule. Oppilaat saavat itse suunnitella ja valita mieleisensä kirjoneulekuvion sekä tuotteen, johon kuvion toteuttavat.



9lk

Toteutetaan kolme projektia, joihin oppilas itse valitsee ja suunnittelee käytettävät materiaalit ja tekniikat. Syksyllä oppilaat valitsevat, mitkä kaksi projektia he lukuvuoden aikana toteuttavat ja tekevät näistä dokumentoidut suunnitelmat, sillä vain nopeimmat oppilaat ehtivät varmuudella toteuttaa kaikki kolme. Valittavana ovat:


Lapsen vaate ja lelu: Oppilaat suunnittelevat ja valmistavat vauvan vaatteen ja lelun erityistarpeet huomioiden









  • sisustuksellinen kokonaisuus:suunnitellaan kolmiosainen sisustuksellinen kokonaisuus, joista toteutetaan vähintään kaksi.

tämä matto on saamassa kaverikaseen pari kappaletta poppanakuteesta virkattua säilytyskoria


  • asukokonaisuus: suunnitellaan itselle asukokonaisuus, ylä- ja alaosan vaate, erikoismateriaalit
          Eräs suosituimmista töistä tässä kokonaisuudessa on ollut juhlavaate itselle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti