1. Visuaalinen ja tekninen suunnittelu
Oppilas
- havaitsee
myös itsenäisesti ongelmia, kehittelee luovasti ideoita ja
suunnittelee ohjatusti tuotteita, joissa on pyritty ottamaan huomioon
käytettävissä oleva aika, välineet, materiaalit, tuotteiden esteettisyys,
ekologisuus, kestävyys, taloudellisuus ja tarkoituksenmukaisuus
suunnittelee ohjatusti tuotteita, joissa on pyritty ottamaan huomioon
käytettävissä oleva aika, välineet, materiaalit, tuotteiden esteettisyys,
ekologisuus, kestävyys, taloudellisuus ja tarkoituksenmukaisuus
- ymmärtää
suunnittelemansa tuotteet myös viestiksi ympäristölle
- dokumentoi
suunnitelman esimerkiksi kuvallisesti, sanallisesti, näyttein,
pienoismallin avulla tai muulla tavoin siten,
että siitä käy ilmi, millainen idea
on ja millä tavoin se on tarkoitus valmistaa
on ja millä tavoin se on tarkoitus valmistaa
- osaa
ohjatusti käyttää suunnittelussaan aineksia suomalaisesta ja muiden
kansojen muotoilu-, käsityö- ja teknologiakulttuurista.
kansojen muotoilu-, käsityö- ja teknologiakulttuurista.
2. Valmistaminen
Oppilas
- työskentelee
tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti työturvallisuusohjeita
noudattaen sekä huolehtii työympäristönsä
järjestyksestä ja viihtyisyydestä
- hallitsee
perustekniikoita siten, että tuotteesta tulee tarkoituksenmukainen,
viimeistelty, ekologinen ja esteettinen
- osaa
työskennellä tavoitteisesti yksin tai tiimeissä
- osaa
ohjatusti käyttää työssään kehittynyttä teknologiaa ja ymmärtää
teknologian käsitteitä, järjestelmiä ja niiden sovelluksia
teknologian käsitteitä, järjestelmiä ja niiden sovelluksia
- osaa soveltaa
muissa oppiaineissa oppimaansa tietoa ja taitoa.
3. Itsearviointi ja prosessin pohdinta
Oppilas
- kykenee
ohjatusti tarkastelemaan omaa työskentelyään ja oppimistaan
- havaitsee
vahvuuksia ja heikkouksia prosessissa ja tuloksissa
- osoittaa
arvioinnissa kritiikinsietokykyä ja haluaa suunnata toimintaansa
palautteen mukaisesti
palautteen mukaisesti
- arvioi
ideoitaan ja tuotteitaan esteettisin, taloudellisin, ekologisin ja
tarkoituksenmukaisuuskriteerein
- ymmärtää teknologian,
kulttuurin, yhteiskunnan ja luonnon välisiä
riippuvuuksia
riippuvuuksia
- muodostaa
realistisen kuvan taidoistaan ja kehittymismahdollisuuksistaan.
10
|
· Minulla on käsityöhön liittyvä erityislahjakkuus.
· Opettelen innokkaasti uusia taitoja ja
enemmän kuin on tarpeen työn suorittamiseksi.
· Suunnitelmani ovat
omaperäisiä ja haluan suunnitella myös tuotteiden toteutuksen ja/tai esitän toimivia
parannuksia valmiisiin suunnitelmiin ja työtapoihin. Lisäksi haen
oma-aloitteisesti lisätietoa eri lähteistä. Kaikki tämä käy ilmi
dokumentoinnistani kaikissa työn eri vaiheissa.
· Otan huomioon ekologiset
arvot ja tiedän laajasti ajatellen mitä se tarkoittaa.
· Työskentelyni ja työni on
laadultaan erinomaista.
· Autan mielelläni ja oma-aloitteisesti
muita oppilaita enkä häiritse.
|
9
|
· Koen käsityön
harrastukseksi ja haluan oppia lisää.
· Pyrin suunnittelemaan ja
valmistamaan omaperäisen, kauniin ja toimivan tuotteen, enkä tyydy
toteuttamaan työtäni vaivattomimmalla tavalla.
· Tavoitteenani on itse
ratkaista työssä esille tulevat ongelmat kirjallisen ohjeen tai päättelyn
avulla.
· Dokumentoinnistani käy
selville suunnitelmani, työni eteneminen, lopputulos ja keksimäni
jälkiparannukset.
· Otan huomioon ekologiset
arvot kaikessa työskentelyssäni.
· Työskentelen
tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti turvallisuusohjeita noudattaen sekä
muita luokassa työskenteleviä häiritsemättä.
· Osaan ja muistan eri
tekniikoita ja sovellan niitä tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa.
· Autan mielelläni muita
oppilaita.
· Työni on laadultaan hyvää.
|
8
|
· Työn suunnittelu ja toteutus kiinnostaa minua ja pyrin tekemään sen itsenäisesti.
· Dokumentoinnistani käy
selville suunnitelmani, työni eteneminen ja lopputulos. Työni vastaa
dokumentointiani.
· Otan huomioon ekologiset
arvot kaikessa työskentelyssäni.
· Muistan yleensä minulle
opetetut asiat.
· Yritän ratkaista ongelmat
annetun ohjeen pohjalta, vaikka joudunkin joskus kysymään lisäohjetta
opettajalta.
· Pyrin työskentelemään
tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti turvallisuusohjeita noudattaen ja
muita luokassa työskenteleviä häiritsemättä.
· Haluan auttaa myös muita
oppilaita. Työni on siisti ja käyttökelpoinen.
|
7
|
· Suunnittelen työtäni ja sen toteutusta.
· Dokumentoin työtäni
suppeasti valmistuksen eri vaiheissa.
· En aina muista minulle
opetettuja asioita, kysyn toistuvasti neuvoja jo opetetuissakin asioissa enkä
jaksa seurata kirjallisia ohjeita.
· Annan toisille oppilaille
työrauhan.
· Saan kuitenkin työni
valmiiksi, vaikka joskus jokin osa joutuukin hukkaan.
|
5-6
|
· Työn suunnittelu ja toteutus ei kiinnosta minua.
· En tee minkäänlaisia
muistiinpanoja tai dokumentointia.
· Työskentelyyni joudutaan
jatkuvasti puuttumaan välinpitämättömyyden, virheiden ja laiminlyöntien
takia.
· Häiritsen jatkuvasti
muiden oppilaiden työskentelyä.
· En saa töitäni ajoissa
valmiiksi, enkä pysty pitämään töitäni, tai töitteni osia tallessa
|
4
|
· Työni on
kesken tai sitä ei ole aloitettukaan.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti