Käsityön päättöarvioinnin kriteerit arvosanalle 8



1. Visuaalinen ja tekninen suunnittelu 

Oppilas

- havaitsee myös itsenäisesti ongelmia, kehittelee luovasti ideoita ja
  suunnittelee ohjatusti tuotteita, joissa on pyritty ottamaan huomioon
  käytettävissä oleva aika, välineet, materiaalit, tuotteiden esteettisyys,
  ekologisuus, kestävyys, taloudellisuus ja tarkoituksenmukaisuus

- ymmärtää suunnittelemansa tuotteet myös viestiksi ympäristölle

- dokumentoi suunnitelman esimerkiksi kuvallisesti, sanallisesti, näyttein,

  pienoismallin avulla tai muulla tavoin siten, että siitä käy ilmi, millainen idea
  on ja millä tavoin se on tarkoitus valmistaa

- osaa ohjatusti käyttää suunnittelussaan aineksia suomalaisesta ja muiden  
  kansojen  muotoilu-, käsityö- ja teknologiakulttuurista. 


2. Valmistaminen

Oppilas

- työskentelee tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti työturvallisuusohjeita

  noudattaen sekä huolehtii työympäristönsä järjestyksestä ja viihtyisyydestä

- hallitsee perustekniikoita siten, että tuotteesta tulee tarkoituksenmukainen,

  viimeistelty, ekologinen ja esteettinen

- osaa työskennellä tavoitteisesti yksin tai tiimeissä

- osaa ohjatusti käyttää työssään kehittynyttä teknologiaa ja ymmärtää    
  teknologian käsitteitä, järjestelmiä ja niiden sovelluksia

- osaa soveltaa muissa oppiaineissa oppimaansa tietoa ja taitoa.


3. Itsearviointi ja prosessin pohdinta

Oppilas

- kykenee ohjatusti tarkastelemaan omaa työskentelyään ja oppimistaan 

- havaitsee vahvuuksia ja heikkouksia prosessissa ja tuloksissa

- osoittaa arvioinnissa kritiikinsietokykyä ja haluaa suunnata toimintaansa  
  palautteen mukaisesti

- arvioi ideoitaan ja tuotteitaan esteettisin, taloudellisin, ekologisin ja

  tarkoituksenmukaisuuskriteerein

- ymmärtää teknologian, kulttuurin, yhteiskunnan ja luonnon välisiä
  riippuvuuksia

- muodostaa realistisen kuvan taidoistaan ja kehittymismahdollisuuksistaan.



 

10

·
    Minulla on käsityöhön liittyvä erityislahjakkuus.
·    Opettelen innokkaasti uusia taitoja ja enemmän kuin on tarpeen työn suorittamiseksi.
·    Suunnitelmani ovat omaperäisiä ja haluan suunnitella myös tuotteiden   toteutuksen ja/tai esitän toimivia parannuksia valmiisiin suunnitelmiin ja työtapoihin. Lisäksi haen oma-aloitteisesti lisätietoa eri lähteistä. Kaikki tämä käy ilmi dokumentoinnistani kaikissa työn eri vaiheissa.
·   Otan huomioon ekologiset arvot ja tiedän laajasti ajatellen mitä se tarkoittaa.
·   Työskentelyni ja työni on laadultaan erinomaista.
·   Autan mielelläni ja oma-aloitteisesti muita oppilaita enkä häiritse.


9

·    Koen käsityön harrastukseksi ja haluan oppia lisää.
·    Pyrin suunnittelemaan ja valmistamaan omaperäisen, kauniin ja toimivan tuotteen, enkä tyydy toteuttamaan työtäni vaivattomimmalla tavalla.
·    Tavoitteenani on itse ratkaista työssä esille tulevat ongelmat kirjallisen ohjeen tai päättelyn avulla.
·   Dokumentoinnistani käy selville suunnitelmani, työni eteneminen, lopputulos ja keksimäni jälkiparannukset.
·   Otan huomioon ekologiset arvot kaikessa työskentelyssäni.
·   Työskentelen tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti turvallisuusohjeita noudattaen sekä muita luokassa työskenteleviä häiritsemättä.
·    Osaan ja muistan eri tekniikoita ja sovellan niitä tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa.
·   Autan mielelläni muita oppilaita.
·   Työni on laadultaan hyvää.  


8

·
    Työn suunnittelu ja toteutus kiinnostaa minua ja pyrin tekemään sen 
     itsenäisesti.
·    Dokumentoinnistani käy selville suunnitelmani, työni eteneminen ja lopputulos. Työni vastaa dokumentointiani.
·   Otan huomioon ekologiset arvot kaikessa työskentelyssäni.
·   Muistan yleensä minulle opetetut asiat.
·   Yritän ratkaista ongelmat annetun ohjeen pohjalta, vaikka joudunkin joskus kysymään lisäohjetta opettajalta.
·    Pyrin työskentelemään tarkoituksenmukaisesti ja huolellisesti turvallisuusohjeita noudattaen ja muita luokassa työskenteleviä häiritsemättä.
·   Haluan auttaa myös muita oppilaita. Työni on siisti ja käyttökelpoinen. 


7

·
   Suunnittelen työtäni ja sen toteutusta.
·   Dokumentoin työtäni suppeasti valmistuksen eri vaiheissa.
·   En aina muista minulle opetettuja asioita, kysyn toistuvasti neuvoja jo opetetuissakin asioissa enkä jaksa seurata kirjallisia ohjeita.
·   Annan toisille oppilaille työrauhan.
·   Saan kuitenkin työni valmiiksi, vaikka joskus jokin osa joutuukin hukkaan.
 
 

5-6

·
   Työn suunnittelu ja toteutus ei kiinnosta minua.
·   En tee minkäänlaisia muistiinpanoja tai dokumentointia.
·   Työskentelyyni joudutaan jatkuvasti puuttumaan välinpitämättömyyden, virheiden ja laiminlyöntien takia.
·   Häiritsen jatkuvasti muiden oppilaiden työskentelyä.
·   En saa töitäni ajoissa valmiiksi, enkä pysty pitämään töitäni, tai töitteni osia tallessa
4
·      Työni on kesken tai sitä ei ole aloitettukaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti